Výuka cizích jazyků v raném věku je tématem, které vzbuzuje zájem rodičů, pedagogů i vědců....
Více zdeFiremní kultura, která vyvíjí tlak na výkon a na výsledky, stěží přiláká talenty z generací Y a Z. Peníze a prestiž přestávají být důležité a do popředí se dostává potřeba smyslu. Zní to skvěle. Kdyby nešlo o byznys a kdyby podstatou byznysu nebylo vydělávání peněz. S psychoterapeutkou a koučkou Veronikou Štroblovou jsme si povídali o tom, co si jednotlivé generace myslí o sobě navzájem…
Střety mezi generacemi bychom našli nejspíš na každém pracovišti. Ale někdy je považujeme za osobnostní rozdíly a nevidíme tu pravou příčinu. Je to tak?
Téma generačních střetů není nic nového. I naše prababičky pohlížely na mladší generace s pozdviženým obočím. Ale v posledních letech toto téma výrazně vyčnívá, dostává se do popředí a věnuje se mu velká pozornost. Sama jsem se o toto téma začala zajímat v době, kdy jsem prostřednictvím psychodiagnostiky zjistila, že generace vzájemně vycházejí v testech opravdu nestandardně a že se jedná o celospolečenský fenomén. Současně si všímám, že není kurz, na kterém bychom se s účastníky tématu generačních rozdílů vůbec nedotkli. Řeší to všichni a všude. Svět se velmi rychle změnil.
Abychom porozuměli generačním odlišnostem, podívejme se na prostředí a životní styl, v jakém daná generace vyrůstala. Pochopíme, proč má takové hodnoty a směřování, jaké má. Generace Boomers o své práci mnohdy ani nemohla přemýšlet. Byla to pro ně nutná obživa a i zákon trestal, pokud by nepracovali. Generace X – u nás někdy nazývaná jako „Husákovy děti“ – byla vychovávána rodiči, kteří byli zvyklí mít sklopenou hlavu. Slýchávali: „Hlavně si najdi nějakou slušnou práci. Ať se za tebe nemusíme stydět.“ Když si děti vybraly nějakou kreativní, uměleckou činnost, rodiče z toho šíleli. Zároveň Xka zažila pozitivní změnu a náboj v devadesátých letech a cítili, že změna není něco, co je vždy jen děsivé. Když přišli na pracovní trh lidé z generace Y, bylo to první prozření, jak se mění hodnoty, pracovní potřeby a projevy. Mileniálové byli komunikačně odvážnější, hravější, nenechali se tolik svazovat konvencemi a přinášeli do práce hodně vzrušení, někdy možná i rebelství. Zetka už žijí ve světě, který jim dává mnohem více možností. Díky internetu v kapse každého z nás se svět jaksi zmenšil a všechno, co nabízí, se zdá být na dosah. Zetka mají rádi volnost a objevování. Chtějí cestovat, nechtějí si vzít hypotéku a pak ji desítky let splácet.
A s jakými konkrétními situacemi nebo stížnostmi za vámi klienti přicházejí?
Tu debatu vyvolává spíše moje generace, tedy generace X. Nejmladší generaci Z tyto diskuse možná i rozčilují. Je ale evidentní, že generační rozčarování je vzájemné. Manažeři generace X říkají: „My jsme celý život jenom dřeli, práce byla hlavní náplní našeho života a trvalo nám dvacet let, než jsme se vyškrábali na svou židli, a teď to nikoho nezajímá?“ Mileniálové se na vedoucí pozice teprve dostávají a rozhlížejí se. Zetka si neumí představit pracovat dvacet let v jedné firmě. Na prvním místě mají well-being a k tomu si hledají práci, která je bude bavit. Viděli své rodiče přepracované a nechtějí kráčet v jejích stopách. Vidí, že svět není v pořádku, že výkonová společnost je nemocná.
To je opravdu velký skok. Od píle, pracovitosti a poslušnosti k hodnotám svobody a seberozvoje…
Je to trochu bolestné. Například mileniálové byli první generací, která přišla s tím, že chce home office. Generaci X by to nikdy nenapadlo. A teď si ti lidé říkají: „Tak proč já jsem musela sedět tolik let v kanceláři? A jak to, že oni teď nemusí?“ Dnes home office bereme jako standard a ocení ho prakticky všichni. Generace X se často cítí nedoceněná za všechnu tu namáhavou práci, kterou odvedla. Je v tom velké zranění a pocit nespravedlnosti. Personální systém na ně často zapomíná, protože má plné ruce práce s nábory a zařazením nových lidí. A přitom jsou to oni, kdo mají know-how, firemní zkušenosti a kariérní příběhy, ze kterých mnohdy úspěšné firmy vzešly.
To ano, ale dříve nebyly ty notebooky, práce nebyla přenosná, nešlo pracovat z domova…
V mých kurzech vždy přijde moment, kdy na klienty padne trudomyslnost. Manažeři si říkají: „Tak to už nikdo nebude chtít dělat? My jsme to všechno odmakali a teď přijdou sněhové vločky?“ A já se jim snažím ukázat ta pozitiva, která ty generace přinášejí. Když si postavíte diverzní tým, bude v něm poslušný pracant respektující autoritu, dále tam bude mladší kolega, který je velmi komunikačně zdatný a umí se vyjadřovat, prezentovat, a nakonec nejmladší vizionář, inovátor, který neustále hledá, co nového by se dalo vyzkoušet. Když si ten tým postavíte takhle, tak máte v rukou poklad. Spousta článků o generačních rozdílech na mě působí depresivně. Takže když pracuji s účastníky kurzů, poukazuji především na přínosy a pozitiva každé generace.
Je vůbec možné udržet ve firmách jednotnou firemní kulturu? Jaké hodnoty mohou spojovat tak odlišné osobnosti?
To, co je pozitivní na přicházejících generacích, je jejich zájem pečovat o svůj rozvoj a o své psychické a fyzické zdraví. Majitelé a manažeři však z firem nemohou dělat lázně, protože potřebují profitovat a vydělávat peníze. Dříve tady byla na všechno jedna kolegyně, která pracovala do tmy a možná i o víkendech. Dnes její práci možná budou dělat dvě nebo tři kolegyně z generace Z, které rády využijí zkrácené úvazky a menší zodpovědnost. Změna firemní kultury přijít musí. Lidé už nechtějí strávit život v práci. A generace X už začíná být unavená. Takže se dostáváme do bodu, kdy už se nikomu nic nechce. Ale když se navzájem pochopíme, najdeme společné okruhy hodnot a potřeb, budeme se ve vzájemných rozdílech vzdělávat a hledat společné průsečíky, máme cestu ven. Chce to Xkovou zkušenost, Ypsilonkovou komunikaci a Zetkařskou empatii.
Výuka cizích jazyků v raném věku je tématem, které vzbuzuje zájem rodičů, pedagogů i vědců....
Více zdeKonfrontace nás v různých podobách provázejí prakticky každým dnem. Někdy je to naše vlastní ego,...
Více zdeTen, kdo si představuje manažerskou práci jako popíjení kávy během strategických porad, případně popíjení vína...
Více zdeV roce 2020 byla světová pracovní síla rozdělena na 35 % lidí generace X, 35...
Více zde