Tereza Pouchová je ředitelkou EDUA Group – největší soukromé vzdělávací skupiny v ČR. Vzdělávání vnímá jako strategický nástroj rozvoje lidí a jako trvalou investici do firmy. V rozhovoru nám prozradila, jaké trendy jsou nyní na vzestupu v jazykové výuce a ve firemním vzdělávání.
Ano, pokud chápeme chytrou budoucnost stejně. Pro mě jsou inovace něco, co přináší smysluplnou pozitivní změnu. Něco, co nepodléhá módním trendům, je trvale udržitelné a efektivní. Věci jen na efekt nemám ráda, takové u nás neprojdou. EDUA Group zaměstnává 110 lidí a spolupracuje s více než tisíci lektory. Umíme se postarat prakticky o každého, kdo vzdělávání chce nebo potřebuje. James Cook Languages spolupracuje s firemními klienty, kterým poskytuje jazykové vzdělávání. Top Vision se specializuje na rozvoj soft skills, sestavuje rozvojové akademie pro manažery a jejich týmy. Digiskills učí firmy využívat výhody online světa. Máme prověřené lektory, kouče a mentory, přivádíme do firem také inspirátory a motivační speakery. Jen v loňském roce jsme odučili víc než půl miliónů hodin.
Zhruba z 80 % nás využívají firemní klienti, pro které zajišťujeme kompletní outsourcing administrativy – od zahájení první lekce až po vyhodnocení kvality výuky. Menší část tvoří výuka pro veřejnost. Pod značkami Jipka a Tutor se zaměřujeme na přípravu na přijímací zkoušky na gymnázia, střední a vysoké školy, na individuální i skupinovou výuku jazyků či pomaturitní kurzy.
Nevěřím moc na obecná řešení typu: Tohle dělej třikrát denně, nezapomeň si večer zatleskat a budeš úspěšný. To jsou jen iluze. Přednášky a populární knihy vnímám jako inspiraci a nahlédnutí do témat. Pokud se chce kdokoliv něco nového naučit, potřebuje čas a prostor, aby mohl získat nové dovednosti, bezpečně sdílet i své zkušenosti a projít si tréninkem. Mezi nejvíce poptávaná témata patří manažerské dovednosti, osobní produktivita, firma v digitálním světě, prezentace a vyjednávání, komunikace a řízení změn. Velký zájem je i o komunikační dovednosti a osobnostní rozvoj v angličtině.
Velmi pečlivě. V loňském roce jsme zpracovali přes 4 000 životopisů. Zhruba 10 % zájemců se dostane na osobní pohovory a z nich přijmeme polovinu. Na kvalitu si potrpíme a díky zkušenému akademickému oddělení ji umíme rozpoznat. Pro lektory jazyků máme propracovaný onboardingový proces, dále s nimi pracujeme a vzděláváme je. Naši lektoři mají k dispozici nejlépe vybavenou lektorskou knihovnu v Praze s více než 5 000 svazky a přístup do online platforem. Podporujeme komunitu prostřednictvím lektorského časopisu, workshopů a společenských setkání. Je to nadstandardní péče, ale pro nás velmi správná investice. I díky tomu dosahujeme u klientů nejlepších hodnocení.
Individuální klienti rostou a tvoří 20 procent našeho portfolia. Lidé mají stále větší potřebu a chuť inspirovat se nebo se něčemu novému učit, ať už jde o jazyk nebo nějakou dovednost. Už dávno nestačí to, co jsme se naučili ve škole. Vidíme, že firmy osobnostní rozvoj u svých zaměstnanců podporují.
Velkou příležitost vidíme v hybridních formách výuky, propojení online a offline forem vzdělávání. Využili jsme naše znalosti ve skupině a připravili nové řady produktů, které v sobě propojují manažerské a jazykové vzdělávání: cizojazyčné kurzy soft skills, tréninky prezentačních dovedností s umělou inteligencí, doplnění microlearningů živým tréninkem. Využíváme AI a další sofistikované
metody na měření výkonnosti vzdělávání, individuální hodnocení a doporučení pro jednotlivce a týmy. To je naše velké téma a velká konkurenční výhoda. Firmy a jejich HR oddělení jsou už dnes profesionálními partnery ve vzdělávání a očekávají efektivní růst a produktivitu.
Znám dost lidí, co umí reagovat a vyplnit všechna cvičení v učebnici nebo aplikaci, ale přitom nejsou schopni konverzovat. Setkání s lektorem je ve výuce důležité, ale nemusí probíhat prezenčně. Je prokázáno, že efektivita online výuky je srovnatelná s prezenční výukou. To samozřejmě platí, pokud je kvalitní. Na druhé straně nás ohromně inspiruje využívání inovativních technik ve výuce a klientům je aktivně nabízíme. Díky tomu dokážeme například efektivně naučit něco nového celou firmu v rekordně krátkém čase. Probrat věci do detailu, sdílet je a nacházet nová řešení, to už je zase práce pro lektory. Proto říkám, že hybridní formy vzdělávání jsou jasným trendem do budoucna.
Určitě. Řadu nových produktů zaměřujeme na efektivní trénink používání AI. Umělá inteligence je také součástí diagnostiky a využíváme ji i při měření efektivity výuky jednotlivců a týmů. Na konci září pořádáme v Praze tradiční Festival vzdělávání, kde o trendech ve vzdělávání a digitalizaci budeme určitě mluvit. Pozornost budeme věnovat ale i aktuálnímu tématu mezigenerační komunikace. Ve firmách totiž pracují dvě generace lidí s úplně jinými digitálními zkušenostmi a je potřeba naučit je efektivní komunikaci a vzájemnému respektu.
Nebude. Vzdělávání je investice. Kontinuální vzdělávání je jasná konkurenční výhoda, která každého odlišuje od ostatních na trhu. Investice do vzdělávání se dá měřit a jako každá jiná investice je uznatelným nákladem. Pro zaměstnavatele je to součást inovačního procesu a pro zaměstnance jde o zvyšování jeho kvalifikace a hodnoty na trhu práce. To není benefit! Benefit je příplatek na dioptrické brýle nebo levnější stravování. Vzdělávání už je v dnešní době vnímáno jako nedílná součást zdravé firemní kultury a to je dobře. Talenty je třeba rozvíjet.