EDUA Group

Střet generací na jednom pracovišti

V roce 2020 byla světová pracovní síla rozdělena na 35 % lidí z generace X, 35 % lidí z generace Y a 24 % lidí z generace Z. Tyto tři generace současných zaměstnanců vyrůstaly v naprosto rozdílných společenských prostředích. Proto mají i rozdílný styl práce a rozdílné požadavky na pracovní prostředí. Pojďme se s nimi seznámit.

GENERACE X: od punku k prosperitě

Generace X se narodila v letech 1965–1980 a dospívala v průběhu politických a společenských změn, k nimž došlo na začátku devadesátých let. Před těmito lidmi se tak otevřely nové možnosti, které byly pro předchozí generaci nemyslitelné. Někdo se vrhnul na podnikání, jiný vyjel do zahraničí. Generace X je generací workoholiků. Tito lidé pracují tvrdě a většinou mnohem více než pouhých osm hodin denně, na což jsou hrdí.

 

Je pro ně důležité, aby byli za svou dřinu spravedlivě oceněni a odměněni. Lidé z generace X bývají věrni jedné profesi, ne však nutně jedné firmě. Jsou odvážní a cílevědomí. V současné době se nachází na vrcholu své profesní kariéry a mají velmi vysoké platy. Generace X byla u představení prvního počítače. Do digitálního světa pronikla až v pozdějším věku a má tedy větší deficit v digitálních dovednostech. I když se tato generace naučila používat Skype, WhatsApp a další aplikace, jednoznačně preferuje osobní kontakt.

GENERACE Y: od selfie k hledání smyslu

Lidé narození v letech 1981–1995 dospívali v době, kdy přišly na scénu notebooky, chytré telefony a především internet. Život bez internetu už by si dnes nedovedli představit. Technologie jim pomáhají dosahovat v práci maximálních výsledků s minimálním úsilím. Mileniálové mohou připadat starším kolegům až příliš arogantní, nebo dokonce drzí. Důvodem je to, že mileniálové vnímají své starší kolegy jako sobě rovné. Stejně tak i své šéfy považují spíše za své spolupracovníky. Vyhovuje jim plochá organizační struktura, nebaví je hra na nadřízené a podřízené.

 

 

Mileniálové jsou sebevědomí. Věří ve své schopnosti a rádi je dokazují sami sobě i svému okolí. Může to vypadat, že se předvádějí. A většinou je to i pravda. Mileniálové jsou soutěživí, a tak mohou ve svých spolupracovnících vidět soupeře, které chtějí překonat nebo porazit. Ale když se jejich soutěživost správně využije, může fungovat jako motor, který je motivuje k maximálním výkonům.

 

Peníze pro mileniály nikdy nebudou na prvním místě. Potřebují především práci, pro niž se mohou nadchnout a v níž mohou rozvíjet svůj vlastní potenciál. Milují šéfy, od nichž se mohou učit, a projekty, které je posouvají dál. V momentě, kdy narazí na strop, přestanou dostávat nové příležitosti a práce se pro ně stane rutinou, odejdou jinam. Mileniálové střídají pracoviště mnohem častěji než kterákoliv jiná generace, jak dokazují jejich CV. Vždy se poohlíží po něčem lepším. Díky tomu mají i pestré pracovní zkušenosti. Zatímco předchozí generace se držely svého zaměstnání a zaměstnavatele zuby nehty, mileniálové jsou velmi nezávislí. Ze všeho nejvíce milují svobodu, proto jim vyhovuje spíše spolupráce s organizacemi než práce uvnitř organizace. Oceňují pružnou pracovní dobu, přátelský kolektiv nebo příležitost pracovat v zahraničí.   

GENERACE Z: od TikToku ke tvorbě trendů

Nejmladší generace, která právě začíná pracovat a podnikat, se narodila po roce 1995. Tito lidé jsou zcela závislí na informačních technologiích a spravují si své profi ly na sociálních sítích jako infl uenceři. Samozřejmě i tato skupina má svůj specifi cký pohled na kariéru a úspěch. Zatímco generace Y se zajímala sama o sebe, o sebevzdělávání, sebezdokonalování a seberozvoj, generace Z se zabývá celosvětovými problémy. 

 

Generace Z významně přispěla k rozvoji vegetariánství a veganství. Podporuje značky, které prodávají produkty fair trade, a pracuje pro firmy, které myslí na udržitelnost. Firma, která si chce získat jejich srdce, by měla fungovat v souladu s těmito hodnotami. 

 

Protože generace Z pamatuje ekonomickou krizi, která v roce 2008 postihla jejich rodiče, je pro ni důležitá stabilita a jistota. Zatímco mileniálové často cestují z firmy do firmy, zetka raději postupují po kariérním žebříčku v rámci jediné organizace. Zetka však mohou při práci rozjíždět i své vlastní start-upy. 

Generace Z nemá problém pracovat na několika věcech současně. Na poradách vás může iritovat, že zetka sledují několik displejů najednou – LCD obrazovku, notebook i chytrý telefon. Je to pro ně naprosto přirozené. Jejich pozornost neustále přeskakuje z jednoho podnětu na druhý. A na třetí. Dokážou velmi rychle vyhodnotit, kterým informacím stojí za to věnovat pozornost a kterým nikoliv. 

 

Lidé z generace Z si budují image jako svou osobní značku, jsou to rození brand manažeři. Jsou ovlivněni blogery a youtubery, se kterými vyrůstali. Díky Instagramu mají tendenci přijímat nové informace spíše formou obrázků než ve formě textů. Stejně jako generace Y, tak i generace Z požaduje pružnou pracovní dobu a práci na home offi ce. Online jsou prakticky pořád, tak proč pracovat v kanceláři, když to jde i z kavárny?

Tichá generace

Tichá generace zahrnuje osoby narozené mezi lety 1928 a 1945. Tito lidé prožili své dětství během Velké hospodářské krize a dospívali v období druhé světové války. Významné světové události formovaly i jejich hodnoty, ke kterým patří pracovitost a úcta k autoritám. V dospělosti se tichá generace vyznačovala snahou přizpůsobit se systému a vyhýbat se rizikům. Právě tento přístup jim vynesl označení tichá generace. Telefon byl ve svých počátcích luxusem, který se vyjímal pouze v kancelářích a v domácnostech nejbohatších lidí. Lízátkový telefon se stal symbolem technologického pokroku své doby. Sluchátko bylo ke stojánku připojeno drátem a uživatel si ho během hovoru přidržoval u ucha. Mikrofon byl součástí stojánku a volající musel stát nebo sedět v jeho těsné blízkosti.

Baby boomers

Boomeři, narození mezi lety 1946 a 1964, přišli na svět v období poválečného hospodářského rozmachu. Pro tuto generaci byly typické sňatky ve velmi mladém věku a větší počet dětí v rodinách. Vyrůstali v prostředí s omezenými zdroji, což v nich vypěstovalo soutěživost a silnou pracovní etiku.

Černý bakelitový telefon s klasickým otočným číselníkem si zahrál hlavní roli v mnoha filmových scénách. Sluchátko, do něhož se současně i mluvilo, uvolnilo filmovému detektivovi ruku pro pořizování poznámek nebo kouření velkého doutníku. Telefon ve filmu noir představoval nepřetržitou hrozbu šokujících

nebo špatných zpráv. Vyzvánění telefonu v mysteriózním Hitchcockově thrilleru Dial M for Murder oznamuje osudné setkání herečky Grace Kelly s vrahem. Ve filmu Sorry, Wrong Number telefon vyzradí strašlivé tajemství. Hlavní hrdinka náhodou vyslechne telefonický hovor dvou mužů, kteří plánují vraždu.

Generace X

Generace X pokročila od analogu k digitálu. V šedesátých letech přišly na řadu tlačítkové telefony, které využívaly technologii tónového vytáčení. Každé tlačítko mělo svůj tón. Po vyťukání telefonního čísla se přehrála a odvysílala celá posloupnost zvukových signálů. Digitální technologie byla velmi vyspělá a tvůrci telefonů se tak mohli soustředit na design ve stylu space age. Barevné a bláznivé šedesátky byly ovlivněny především prvními lety

do vesmíru. Studená válka mezi Spojenými státy a Sovětským svazem se promítla do soupeření, kdo jako první pošle člověka do vesmíru nebo kdo první přistane na Měsíci, což se nakonec podařilo posádce Apolla 11 v roce 1969. Vesmírná tematika ovládla hudbu, film i módu. Frank Sinatra nahrál skladbu Fly Me to the Moon, režisér Stanley Kubrick natočil svůj kultovní film 2001: Vesmírná Odysea a módní návrhář Pierre Cardin přišel s futuristickou kolekcí Space Age, jejíž součástí byly minišaty a helmy.

Na tento trend reagovali i designéři. Telefon Grillo byl revoluční především svým skládacím provedením. Jedná se o dílo designérů Marca Zanusa a Richarda Sappera, kteří za tento model získali ocenění Zlatý kompas. Díky modernímu a minimalistickému designu Grillo vynikal nad ostatními telefony z šedesátých let. Tento sympatický telefon se skvěle hodil do dobového interiéru ve stylu space age a inspiroval i podobu prvních mobilních telefonů.

Generace Y

Generace Y si ještě pamatuje dobu bez mobilních telefonů. Telefonní budky byly na každém rohu, ale dovolali jste se jen v případě, že byl příjemce hovoru doma a stihnul zvednout sluchátko. Schůzky se plánovaly dlouho dopředu a život plynul pomalejším tempem. Mobilní telefony si tehdy pořizovali jen technologičtí nadšenci. První prototyp přenosného telefonu byl sice představen už v 70. letech, ale tento telefon společnosti Motorola vážil více než jeden kilogram a jeho baterie vydržela pouhých deset minut. V následujících letech se mobilní telefony zmenšovaly a neustále získávaly nové funkce.

Svého velkého comebacku se dočkal i telegraf – prostřednictvím SMS zpráv, kterým dominovaly zkratky (OMG, ASAP, ILY) a smajlíci (:D, ;*, :O, :/). V 90. letech už byly mobilní telefony vybaveny malým displejem, který umožňoval uživatelům psát a přijímat krátké textové zprávy, což byla tehdy revoluční novinka. Displeje těchto telefonů, ačkoliv malé, umožnily poprvé snadné odesílání SMS zpráv. Tato inovace byla přelomová a přispěla k masovému rozšíření SMS komunikace, která se stala nedílnou součástí každodenního života lidí.

Generace Z

Generace Z je ve stresu, když se nemůže připojit na Wi-Fi. Odpojení od online světa v této generaci vyvolává pocit sociální izolace. Sociální sítě jako Instagram nebo TikTok slouží generaci Z nejen k udržování kontaktů a sdílení zážitků, ale také k utváření vlastní identity. Zetka si na sociálních sítích budují svou image, svou osobní značku.

První smartphony, zejména iPhone představený v roce 2007, způsobily revoluci v komunikaci a každodenním chování lidí. S dotykovými obrazovkami, internetovým připojením a množstvím aplikací už mobilní telefony nebyly pouhým nástrojem pro telefonování – proměnily se v osobní počítače. Smartphony umožnily snadné odesílání textových zpráv, fotografi í i videí.

Kromě toho daly lidem nepřetržitý přístup k sociálním sítím, což vedlo k neustálému připojení. Tyto technologické novinky změnily způsob, jak se lidé vzájemně kontaktují, jak spolu komunikují, jak tráví volný čas a jak pracují. Vše se přesouvá do digitálního prostoru a my jsme stále více online a méně offline.

Další články

Aktuální číslo EDUAmagu v PDF včetně bonusů najdete zde.