EDUA Group

PRUDKÁ SRÁŽKA S REALITOU:
Sen a skutečnost v manažerské praxi

Ten, kdo si představuje manažerskou práci jako popíjení kávy během strategických porad, případně popíjení vína na večeřích s klienty, zjevně manažerskou roli nikdy nezastával. Skutečnost je taková, že manažer se musí umět pohybovat v chaosu protichůdných požadavků, konfliktních situací a krizí, které je třeba vyřešit. A ještě u toho vypadat, že má situaci stále pod kontrolou.

 

Role lídra přitom není o něm, ale o jeho týmu a o tom, zda dokáže naplno využít potenciál lidí k dosažení těch nejlepších výsledků. Lídr by měl vystupovat jako osobní a týmový kouč. Měl by lidem poskytovat vedení prostřednictvím zpětné vazby, identifikovat talenty, podporovat jejich rozvoj a vytvářet prostředí, které podněcuje iniciativu a inovace. Pokud atmosféra ve firmě houstne, angažovanost klesá a fluktuace stoupá, příčinou může být problém v komunikaci. Každý člověk je originál a vyžaduje individuální přístup. Proto je důležité, aby lídr svým lidem rozuměl.

SRÁŽKA PRVNÍ: Toxické osobnosti v týmu

Když je klima v týmu takové, že se lidé musí chodit rozdýchávat na chodbu, je třeba pátrat po příčině. Toxická dynamika může být důsledkem nevhodného vedení, nedostatečné komunikace nebo nedořešených konfliktů, které narušují týmovou soudržnost. Může ji mít na svědomí také jen jedna osoba, která svým chováním negativně ovlivňuje celý kolektiv. Proto je potřeba identifikovat konkrétní problémy a osoby, které je způsobují, aby mohlo dojít k nápravě dříve, než vzniklé napětí zcela rozloží pracovní prostředí.

 

MANAŽERSKÁ RADA:

Na pracovišti se můžeme setkat se čtyřmi typy pracovníků z hlediska jejich schopností a přístupu k práci:

Umí a chce: Tento pracovník je výkonný, schopný, pracuje a udržuje podnik v chodu. Protože s ním nejsou problémy, obvykle mu věnujeme málo pozornosti. Tak by to ovšem nemělo být, protože odchod takového člověka je opravdovou ztrátou.

Umí a nechce: Pracovník tohoto typu má obtížně nahraditelné schopnosti, ale špatný přístup k práci. Z nějakého důvodu dělá problémy. Věnovat mu patřičnou pozornost se nám vyplatí, pokud ho dokážeme obrátit z mínusu do plusu. Když má motivaci, pracuje skvěle.

Neumí a chce: Tento zaměstnanec má sice nadšení pro práci a snaží se, ale chybí mu schopnosti. Zvládne jen jednoduchou práci. Čas, který mu věnujete, proto není dobře investovaný.

Neumí a nechce: Zaměstnanec neoplývá žádnými užitečnými schopnostmi a práci se vyhýbá jak čert kříži. Nejlepším řešením je jeho propuštění.

SRÁŽKA DRUHÁ: Protichůdné cíle a snahy

Šéf očekává zázraky, podřízení chtějí pohodu, kolegové na vás chtějí hodit nepříjemné úkoly a dodavatelé potřebují promptní odpovědi. Kdyby bylo možné vyjít vstříc všem stranám, bylo by to skvělé, ale realita je jiná – vždycky někoho zklamete. Úkolem manažera není být oblíbený, ale dělat rozhodnutí, která jsou nejlepší pro firmu. Manažer není politik, který sbírá hlasy, ale dirigent, který ladí orchestr, aby zahrál správnou melodii.

MANAŽERSKÁ RADA:

Klíčem k úspěchu je transparentní komunikace – jak s týmem, tak s vedením. Když jsou všichni informováni o prioritách a rizicích, je snazší smířit se i s rozhodnutím, které na první pohled nemusí dávat smysl.

SRÁŽKA TŘETÍ: Vítejte v reality show „Změna je život“

Manažeři jsou jako kapitáni lodi plující rozbouřeným mořem. Jenomže se nemohou opírat o žádné předpovědi počasí. Změny přicházejí naprosto nečekaně. Jakmile se zavedou a zaběhnou nová pravidla, přijde další změna. Připravte sebe i svůj tým na neustálou adaptaci. Otevřeně sdělujte, že změny jsou nedílnou součástí podnikání, a povzbuzujte své podřízené, aby si osvojili růstové myšlení.

MANAŽERSKÁ RADA:

Také v období změn je klíčová transparentní komunikace. Informujte svůj tým o důvodech změn a o jejich očekávaném dopadu. V krizových obdobích je zásadní, abyste svým zaměstnancům byli oporou. Pokud sami projevujete optimismus, flexibilitu a schopnost zvládat změny, budete inspirovat svůj tým, aby si s nimi poradil stejně. Využijte týmovou sílu a podporujte vzájemnou spolupráci mezi jednotlivými odděleními. Vytvoření otevřené atmosféry pro sdílení nápadů a znalostí zjednoduší adaptaci na novou situaci. Nezapomeňte oslavovat i malé úspěchy. Oslavy pokroku posilují důvěru lidí v jejich schopnost zvládat změny.

SRÁŽKA ČTVRTÁ: Konflikt se vždy dostaví

Způsob, jak zvládnout konflikt na pracovišti, je jednou z těch zkoušek, které oddělují obyčejné smrtelníky od superhrdinů v manažerském kostýmu. Ať už jde o názorový spor, nebo o souboj egomaniaků, konflikt je nevyhnutelný. Vždy si vyslechněte obě strany, než si na situaci uděláte svůj názor. Každá strana by měla získat pocit, že jí rozumíte. Už tím se situace uklidní. Poté začněte hledat společnou půdu pod nohama. Většinou se ukáže, že oba oponenti chtějí pro firmu to nejlepší, jen vidí rozdílné cesty vedoucí k cíli.

 

MANAŽERSKÁ RADA:

Je důležité, abyste v roli lídra zachovali klid a zůstali neutrální. Vyhněte se osobní zaujatosti a zaujměte objektivní přístup k problému. Pomozte jednotlivým stranám konfliktu pochopit perspektivu druhých. Empatie a porozumění mohou změnit dynamiku konfliktu a přispět k jeho vyřešení. Poskytněte příležitost k diskusi o pocitech a potřebách všech zúčastněných. Klidné a konstruktivní jednání pomůže udržet týmovou atmosféru a pozitivní vztahy mezi kolegy.

SRÁŽKA PÁTÁ: Obávaná kritika

Podávat negativní zpětnou vazbu není nikomu příjemné. Někdy si počínáme tak opatrně, že slova ztrácí svůj význam. Čím více jsme diplomatičtí, tím méně lidé chápou, že by měli něco změnit. Kritika, která je naopak mířená našim směrem, vyvolává dojem nechtěného dárku, který musíme přijmout, ačkoli bychom ho nejradši vyhodili z okna. Manažeři mají tu nevýhodu, že musí zvládnout obojí, a to nejlépe s profesionálním klidem.

 

MANAŽERSKÁ RADA:

Kritiku sdělujte vždy v soukromí, kde se vaši podřízení budou cítit v bezpečí. Než se do kritiky pustíte, pokuste se shrnout, co daná osoba dělá dobře. Pozitivní zpětná vazba podpoří otevřenost k následné kritice. Poté podrobně popište, kde vidíte prostor pro zlepšení. Po diskusi o tom, co šlo špatně, přesuňte rozhovor na to, co lze udělat jinak. Konstruktivní kritika by měla podporovat růst a rozvoj. Vždy si ověřte, že druhá osoba má jasnou představu o tom, co má nyní dělat, aby se situace neopakovala.

SRÁŽKA ŠESTÁ: Když udeří krize

Když se firmě nedaří, manažer stojí v první linii. A všichni očekávají zázraky. Je důležité zachovat chladnou hlavu a jasně komunikovat. Jenže upřímně – říkat lidem, že situace není tak špatná, je jako nosit vodu na Titanic. Klíčem k přežití je transparentnost, ale i schopnost najít alespoň malý záblesk naděje.

 

MANAŽERSKÁ RADA:

V období krize se manažer stává pilířem stability pro svůj tým. Lidé reagují na nejistotu různě, a proto je důležité, aby manažer vystupoval klidně a sebevědomě. V obdobích krize by měl manažer nejen předávat informace, ale také naslouchat obavám svého týmu. Měl by se snažit mírnit stres, například jasnou prioritizací úkolů. Během krize je důležité být nejen stratégem, ale také inspirátorem – ukazovat směr a mobilizovat tým k akci.

SRÁŽKA SEDMÁ: Práce se stresem

Manažeři, kteří si pravidelně dělají přestávky na obnovení svých duševních sil, jsou nejen produktivnější, ale také odolnější vůči syndromu vyhoření. Důležité je plánovat si tyto „resetovací“ momenty aktivně, stejně jako jakýkoli jiný úkol. I minutka ticha může pomoci obnovit síly a připravit mysl na další soustředěnou práci. Někdy stačí na okamžik vyměnit úkolníček v Asaně za jógové asány.

 

MANAŽERSKÁ RADA:

Každý manažer by si měl uvědomit, že odpočinek není luxus, ale nezbytná součást jeho práce. Delegujte úkoly, které může udělat někdo jiný. Dávejte svému týmu důvěru a pochopte, že dospělí lidé nemusí být pod vaším nepřetržitým dohledem.

SRÁŽKA OSMÁ: Vítěz je vždy sám

Lídři mohou snadno ztratit kontakt s realitou. V určitém bodě své kariéry se totiž ocitnou tak vysoko, že už jsou obklopeni pouze poslušnými nohsledy a patolízaly, kteří se jim snaží vlichotit. Podřízení jim pravdivou zpětnou vazbu nikdy nedají, protože jsou na své práci existenčně závislí. Pro každého manažera může být obtížné něco jiného. Lepší než tápat a učit se pokusem a omylem je obrátit se na kouče nebo mentora, který pomůže podívat se na situaci z různých úhlů pohledu a vidět ji z vyšší perspektivy.

 

MANAŽERSKÁ RADA:

Chcete-li opravdu vědět, jak vás vnímá váš tým, je nutné vytvořit atmosféru, kde se lidé nebojí být otevření. Pravdivou zpětnou vazbu dostanete pouze v případě, že dlouhodobě budujete kulturu důvěry a transparentnosti. Ptejte se podřízených na jejich názory. Pokládejte i cílené otázky: Existuje něco, co bych mohl dělat jinak, aby se vám pracovalo lépe? Podřízení ocení vaši ochotu měnit věci k lepšímu.

Další články

Aktuální číslo EDUAmagu v PDF včetně bonusů najdete zde.