EDUA Group

Proč vás personalisté přehlížejí? Bez cizích jazyků neuspějete

„Wow! To je pracovní pozice přesně pro mě! A do téhle firemní kultury se dokonale hodím!“ Jenomže… Jak projít předvýběrem personalisty a dostat se na pohovor? Svou konkurenci nevidíme a kritéria personalistů vůbec netušíme. Podle čeho si dnes personalisté vybírají kandidáty?

Trendem současnosti je „skill-based hiring“ – náboráři se tak soustředí na praktické dovednosti uchazečů. V době, kdy už většinu práce udělá umělá inteligence, jsou kladeny vysoké požadavky především na komunikační dovednosti. Ty potřebuje jak recepční, která vytváří první dojem o firmě, tak manažer, který předává týmu svou vizi. Součástí komunikační kompetence je přitom i perfektní angličtina, která už se stala standardem. A nezřídka i podmínkou pro pozvání k pohovoru.

 

Angličtina dnes v mnoha firmách funguje jako oficiální komunikační prostředek. Ve velkých korporacích, ale i v malých startupech pracují zaměstnanci pocházející z různých zemí, nezřídka jsou součástí pracovních týmů i virtuální pracovníci z jiných kontinentů. Angličtina je však více než jen vstupenkou do mezinárodního pracovního prostředí.

 

„Ti, kteří se anglicky nikdy nenaučili, se ocitají v nepříjemné situaci. Personalisté na tyto kandidáty pohlížejí jako na neambiciózní, pasivní nebo celkově nekompetentní pro moderní pracovní prostředí. Seberozvoj a sebevzdělávání jsou nejvýraznější hodnoty dnešní doby. Je potřeba neustále se učit novým věcem a přizpůsobovat se nepřetržitým změnám. Neznalost angličtiny navíc omezuje i přístup k informacím, k odborným článkům, k online kurzům a ke knihám. Je to výrazný handicap, který může vést i ke sníženému sebevědomí,“ říká Aleš Podrazil, ředitel jazykové školy James Cook Languages, jež poskytuje firemní vzdělávání. 

 

Zatímco angličtina se stala absolutní nutností, znalost dalšího cizího jazyka je velkou konkurenční výhodou, díky níž můžete vyniknout na trhu práce. „Angličtina je stále nejžádanějším jazykem, ale zájem o studium dalších cizích jazyků roste. Vidíme to nejen u lidí, kteří chtějí cestovat, ale i u těch, kteří hledají práci v zahraničí nebo se snaží posunout ve své kariéře,“ říká Lucie Kratochvílová, ředitelka jazykové školy Jipka, jež nabízí kurzy pro širokou veřejnost. „V rámci individuální výuky naši lektoři se studenty nacvičují i pracovní pohovory v cizím jazyce nebo jim pomáhají s tvorbou dokonalého CV v cizím jazyce. Mnoho našich klientů tak získalo nejen jazykové sebevědomí, ale i svou vysněnou práci.“

 

Podobný trend potvrzuje i Aleš Podrazil: „Zaměstnanci vítají výuku jazyků jako benefit, který jim pomáhá nejen v profesním růstu, ale i v osobním rozvoji. Často se stává, že lepší jazykové dovednosti jim otevřou cestu k vyšším a lépe placeným pozicím v rámci firmy. Je to win-win situace, ze které získávají jak zaměstnavatelé, tak zaměstnanci.“

 

A jak jste na tom se svými jazykovými dovednostmi vy? Otestujte se zdarma na webových stránkách Jipky

 

Článek vznikl ve spolupráci s metodickým týmem vzdělávací skupiny EDUA Group, která má pod sebou jazykové školy James Cook Languages a Jipka. EDUA Group se věnuje i dalšímu vzdělávání jazykových lektorů, pro které pořádá workshopy a konference, rovněž má své zastoupení v Asociaci jazykových škol a dodržuje svůj závazek k poskytování vysoké kvality služeb.