EDUA Group

Studie Amazonu prokázala důvěru lidí ve firemní vzdělávání

Univerzitní vzdělávání versus firemní vzdělávání, teorie versus praxe, znalosti versus zkušenosti, realita versus skripta… Také této problematice se věnovala nedávná studie, kterou si nechala vypracovat společnost Amazon, s níž intenzivně spolupracujeme v rámci programu Career Choice. Průzkum, který byl zaměřen na kariéru a trendy na trhu práce, zjistil, že téměř polovina české populace důvěřuje firemnímu vzdělávání více než univerzitnímu vzdělávání.

Proč klesá důvěra ve vysokoškolské vzdělání?   

 

46 % Čechů věří, že učňovská praxe nebo odborná příprava na pracovišti dnes představují lepší způsob přípravy lidí na budoucí povolání než tradiční vysokoškolské vzdělání. Tuto skutečnost odhalila studie „Amazon Future of Work & Career Development“, kterou vypracovala společnost Ipsos.

 

Proč je tomu tak? Současný svět se rychle mění, a to zejména v oblasti technologií a pracovních nároků. Univerzitní kurikula ale nezřídka neudrží krok s těmito změnami. Zásadním problémem je chybějící komunikace a spolupráce mezi vysokými školami a firmami, což vede k tomu, že absolventi nemají potřebné praktické dovednosti. Vyučující, kteří strávili celou svou profesní kariéru na akademické půdě, předávají studentům převážně teoretické poznatky, protože sami nemají zkušenosti z reálného pracovního prostředí. Absolventi vysokých škol jsou tak po příchodu do praxe v podstatě hozeni do vody, a to bez základních plaveckých dovedností. 

 

Pokud nebudou na vysokých školách přednášet i lidé z praxe, riskujeme, že univerzity budou nadále produkovat absolventy, kteří nebudou dostatečně připraveni na praktické výzvy pracovního trhu. Toto je problém, který je třeba řešit, pokud chceme obnovit důvěru lidí ve vysokoškolské vzdělání. Výsledkem několikaletého studia by neměl být jen akademický titul, který už v dnešní době není nezbytnou podmínkou pro získání dobře placené práce. Trendem se totiž stává skills-based hiring. Personalisté se zajímají spíše o konkrétní dovednosti kandidátů než o jejich akademické tituly.

Firemní vzdělávání je na vzestupu

 

Ze studie „Amazon Future of Work & Career Development“ vyplývá, že pro 70 % pracujících dospělých v Česku je důležité, aby firmy zaměstnancům poskytovaly vzdělávací programy pro rozvoj jejich dovedností. 72 % respondentů by kladně hodnotilo společnost, která poskytuje školení pro kariérní rozvoj.

 

V posledních letech narůstá důvěra lidí ve firemní vzdělávání ve formě tréninků, workshopů nebo dlouhodobých rozvojových akademií, které jsou zaměřené zejména na rozvoj praktických dovedností a předávání reálných zkušeností. Jedním z hlavních důvodů, proč je firemní vzdělávání tak populární, je přímý kontakt se skutečnými odborníky z praxe. Tito lektoři přinášejí nejen nejnovější poznatky z oboru, ale také praktické rady, které mohou zaměstnanci okamžitě aplikovat ve své práci. 

 

Když se podíváme například na vzdělávací akce pod taktovkou společnosti Top Vision, zjistíme, že 70 % času je věnováno nácviku konkrétních dovedností, 20 % diskusi a pouze 10 % teorii. Tento přístup kontrastuje s tradičním akademickým vzděláváním, které je převážně teoretické. Firemní vzdělávání pomáhá rozvíjet talenty, což je pro firmy v dnešním konkurenčním prostředí klíčové. Firmy, které investují do vzdělávání svých zaměstnanců, zlepšují svou vlastní pozici na trhu a navíc vytvářejí učící se firemní kulturu, která je velmi důležitá pro dlouhodobý úspěch. Firemní vzdělávání se tak stává stále více respektovaným a preferovaným způsobem, jak se připravovat na budoucí kariérní výzvy. 

V důsledku rychlého technologického pokroku se naše pracovní role neustále mění a celoživotní vzdělávání se tak stává naprostou nutností. Zaměstnanci vnímají velký tlak na to, aby se neustále učili nové věci. Tento tlak je může zúzkostňovat a vyvolávat v nich obavy, zda budou schopni splnit nové nároky. Podle průzkumu se 21 % zaměstnanců bojí, že v příštích letech nebudou mít dostatečné vzdělání a dovednosti, aby mohli vykonávat svou práci. 58 % zaměstnanců se domnívá, že lidé, kteří dnes pracují, se budou muset v budoucnu rekvalifikovat a aktualizovat své dovednosti, aby byli schopni se dále prosadit. Firemní vzdělávání tak přispívá i k jejich pocitu stability a jistoty.

Jipka & Amazon? Partners in crime!

 

Program Career Choice není novinkou, v Česku byl zahájen už před vvdeseti lety. Momentálně jsou do něj zapojeni také zaměstnanci Amazonu v Austrálii, Francii, Irsku, Itálii, Kanadě, Kostarice, Německu, Polsku, Slovensku, Spojeném království, Španělsku, Jihoafrické republice a USA. V Česku už prošlo programem více než 800 zaměstnanců, mnozí z nich díky získaným dovednostem přecházejí na vyšší pozice v rámci firmy. Popularita programu stále roste, v roce 2023 se ho v Česku zúčastnilo 200 zaměstnanců. Témata tréninků se týkají především technologií, průmyslu, dopravy, logistiky, administrativy a byznysu. Oblíbené jsou ale i kurzy angličtiny, které poskytuje jazyková škola Jipka. 

 

Amazon svým lidem ve spolupráci s Jipkou nabízí kurzy angličtiny a češtiny pro cizince. Zaměstnancům Amazonu je hrazeno 95 % kurzovného na individuální nebo skupinovou výuku, zbývajících 5 % si hradí zaměstnanci sami. 

Amazon si uvědomuje, že lidé, do nichž zaměstnavatel investuje, jsou přirozeně loajálnější, zůstávají na svých pozicích déle a shromažďují tak know-how, o které by firma jejich odchodem přišla. Jazykové kurzy probíhají jak prezenčně, tak online, 62 % zaměstnanců studuje angličtinu a 38 % češtinu pro cizince.

 

Amazon při příležitosti desetiletého výročí programu Career Choice v Evropě oznámil další investice do odborného vzdělávání, a to ve výši 40 milionů eur. Výsledky průzkumu i růst našeho programu Career Choice v posledních deseti letech jasně ukazují, že zaměstnanci v České republice mají velký zájem o kariérní rozvoj prostřednictvím školení a vzdělávání,“ říká Michal Šmíd, generální ředitel Amazonu pro Českou republiku. „Amazon je hrdý na to, že může oslavit desáté výročí vzdělávacího programu Career Choice v České republice a rozšířit nabídku dostupných kurzů, aby zaměstnanci v celé zemi mohli rozvíjet své dovednosti a využívat nové kariérní příležitosti jak ve společnosti Amazon, tak i mimo ni.“

Další články:

Aktuální číslo EDUAmagu v PDF včetně bonusů najdete zde.