Výuka cizích jazyků v raném věku je tématem, které vzbuzuje zájem rodičů, pedagogů i vědců....
Více zdeV roce 2020 byla světová pracovní síla rozdělena na 35 % lidí z generace X, 35 % lidí z generace Y a 24 % lidí z generace Z. Tyto tři generace současných zaměstnanců vyrůstaly v naprosto rozdílných společenských prostředích. Proto mají i rozdílný styl práce a rozdílné požadavky na pracovní prostředí. Pojďme se s nimi seznámit.
Generace X se narodila v letech 1965–1980 a dospívala v průběhu politických a společenských změn, k nimž došlo na začátku devadesátých let. Před těmito lidmi se tak otevřely nové možnosti, které byly pro předchozí generaci nemyslitelné. Někdo se vrhnul na podnikání, jiný vyjel do zahraničí. Generace X je generací workoholiků. Tito lidé pracují tvrdě a většinou mnohem více než pouhých osm hodin denně, na což jsou hrdí.
Je pro ně důležité, aby byli za svou dřinu spravedlivě oceněni a odměněni. Lidé z generace X bývají věrni jedné profesi, ne však nutně jedné firmě. Jsou odvážní a cílevědomí. V současné době se nachází na vrcholu své profesní kariéry a mají velmi vysoké platy. Generace X byla u představení prvního počítače. Do digitálního světa pronikla až v pozdějším věku a má tedy větší deficit v digitálních dovednostech. I když se tato generace naučila používat Skype, WhatsApp a další aplikace, jednoznačně preferuje osobní kontakt.
Lidé narození v letech 1981–1995 dospívali v době, kdy přišly na scénu notebooky, chytré telefony a především internet. Život bez internetu už by si dnes nedovedli představit. Technologie jim pomáhají dosahovat v práci maximálních výsledků s minimálním úsilím. Mileniálové mohou připadat starším kolegům až příliš arogantní, nebo dokonce drzí. Důvodem je to, že mileniálové vnímají své starší kolegy jako sobě rovné. Stejně tak i své šéfy považují spíše za své spolupracovníky. Vyhovuje jim plochá organizační struktura, nebaví je hra na nadřízené a podřízené.
Mileniálové jsou sebevědomí. Věří ve své schopnosti a rádi je dokazují sami sobě i svému okolí. Může to vypadat, že se předvádějí. A většinou je to i pravda. Mileniálové jsou soutěživí, a tak mohou ve svých spolupracovnících vidět soupeře, které chtějí překonat nebo porazit. Ale když se jejich soutěživost správně využije, může fungovat jako motor, který je motivuje k maximálním výkonům.
Peníze pro mileniály nikdy nebudou na prvním místě. Potřebují především práci, pro niž se mohou nadchnout a v níž mohou rozvíjet svůj vlastní potenciál. Milují šéfy, od nichž se mohou učit, a projekty, které je posouvají dál. V momentě, kdy narazí na strop, přestanou dostávat nové příležitosti a práce se pro ně stane rutinou, odejdou jinam. Mileniálové střídají pracoviště mnohem častěji než kterákoliv jiná generace, jak dokazují jejich CV. Vždy se poohlíží po něčem lepším. Díky tomu mají i pestré pracovní zkušenosti. Zatímco předchozí generace se držely svého zaměstnání a zaměstnavatele zuby nehty, mileniálové jsou velmi nezávislí. Ze všeho nejvíce milují svobodu, proto jim vyhovuje spíše spolupráce s organizacemi než práce uvnitř organizace. Oceňují pružnou pracovní dobu, přátelský kolektiv nebo příležitost pracovat v zahraničí.
Nejmladší generace, která právě začíná pracovat a podnikat, se narodila po roce 1995. Tito lidé jsou zcela závislí na informačních technologiích a spravují si své profi ly na sociálních sítích jako infl uenceři. Samozřejmě i tato skupina má svůj specifi cký pohled na kariéru a úspěch. Zatímco generace Y se zajímala sama o sebe, o sebevzdělávání, sebezdokonalování a seberozvoj, generace Z se zabývá celosvětovými problémy.
Generace Z významně přispěla k rozvoji vegetariánství a veganství. Podporuje značky, které prodávají produkty fair trade, a pracuje pro firmy, které myslí na udržitelnost. Firma, která si chce získat jejich srdce, by měla fungovat v souladu s těmito hodnotami.
Protože generace Z pamatuje ekonomickou krizi, která v roce 2008 postihla jejich rodiče, je pro ni důležitá stabilita a jistota. Zatímco mileniálové často cestují z firmy do firmy, zetka raději postupují po kariérním žebříčku v rámci jediné organizace. Zetka však mohou při práci rozjíždět i své vlastní start-upy.
Generace Z nemá problém pracovat na několika věcech současně. Na poradách vás může iritovat, že zetka sledují několik displejů najednou – LCD obrazovku, notebook i chytrý telefon. Je to pro ně naprosto přirozené. Jejich pozornost neustále přeskakuje z jednoho podnětu na druhý. A na třetí. Dokážou velmi rychle vyhodnotit, kterým informacím stojí za to věnovat pozornost a kterým nikoliv.
Lidé z generace Z si budují image jako svou osobní značku, jsou to rození brand manažeři. Jsou ovlivněni blogery a youtubery, se kterými vyrůstali. Díky Instagramu mají tendenci přijímat nové informace spíše formou obrázků než ve formě textů. Stejně jako generace Y, tak i generace Z požaduje pružnou pracovní dobu a práci na home offi ce. Online jsou prakticky pořád, tak proč pracovat v kanceláři, když to jde i z kavárny?
Tichá generace zahrnuje osoby narozené mezi lety 1928 a 1945. Tito lidé prožili své dětství během Velké hospodářské krize a dospívali v období druhé světové války. Významné světové události formovaly i jejich hodnoty, ke kterým patří pracovitost a úcta k autoritám. V dospělosti se tichá generace vyznačovala snahou přizpůsobit se systému a vyhýbat se rizikům. Právě tento přístup jim vynesl označení tichá generace. Telefon byl ve svých počátcích luxusem, který se vyjímal pouze v kancelářích a v domácnostech nejbohatších lidí. Lízátkový telefon se stal symbolem technologického pokroku své doby. Sluchátko bylo ke stojánku připojeno drátem a uživatel si ho během hovoru přidržoval u ucha. Mikrofon byl součástí stojánku a volající musel stát nebo sedět v jeho těsné blízkosti.
Boomeři, narození mezi lety 1946 a 1964, přišli na svět v období poválečného hospodářského rozmachu. Pro tuto generaci byly typické sňatky ve velmi mladém věku a větší počet dětí v rodinách. Vyrůstali v prostředí s omezenými zdroji, což v nich vypěstovalo soutěživost a silnou pracovní etiku.
Černý bakelitový telefon s klasickým otočným číselníkem si zahrál hlavní roli v mnoha filmových scénách. Sluchátko, do něhož se současně i mluvilo, uvolnilo filmovému detektivovi ruku pro pořizování poznámek nebo kouření velkého doutníku. Telefon ve filmu noir představoval nepřetržitou hrozbu šokujících
nebo špatných zpráv. Vyzvánění telefonu v mysteriózním Hitchcockově thrilleru Dial M for Murder oznamuje osudné setkání herečky Grace Kelly s vrahem. Ve filmu Sorry, Wrong Number telefon vyzradí strašlivé tajemství. Hlavní hrdinka náhodou vyslechne telefonický hovor dvou mužů, kteří plánují vraždu.
Generace X pokročila od analogu k digitálu. V šedesátých letech přišly na řadu tlačítkové telefony, které využívaly technologii tónového vytáčení. Každé tlačítko mělo svůj tón. Po vyťukání telefonního čísla se přehrála a odvysílala celá posloupnost zvukových signálů. Digitální technologie byla velmi vyspělá a tvůrci telefonů se tak mohli soustředit na design ve stylu space age. Barevné a bláznivé šedesátky byly ovlivněny především prvními lety
do vesmíru. Studená válka mezi Spojenými státy a Sovětským svazem se promítla do soupeření, kdo jako první pošle člověka do vesmíru nebo kdo první přistane na Měsíci, což se nakonec podařilo posádce Apolla 11 v roce 1969. Vesmírná tematika ovládla hudbu, film i módu. Frank Sinatra nahrál skladbu Fly Me to the Moon, režisér Stanley Kubrick natočil svůj kultovní film 2001: Vesmírná Odysea a módní návrhář Pierre Cardin přišel s futuristickou kolekcí Space Age, jejíž součástí byly minišaty a helmy.
Na tento trend reagovali i designéři. Telefon Grillo byl revoluční především svým skládacím provedením. Jedná se o dílo designérů Marca Zanusa a Richarda Sappera, kteří za tento model získali ocenění Zlatý kompas. Díky modernímu a minimalistickému designu Grillo vynikal nad ostatními telefony z šedesátých let. Tento sympatický telefon se skvěle hodil do dobového interiéru ve stylu space age a inspiroval i podobu prvních mobilních telefonů.
Generace Y si ještě pamatuje dobu bez mobilních telefonů. Telefonní budky byly na každém rohu, ale dovolali jste se jen v případě, že byl příjemce hovoru doma a stihnul zvednout sluchátko. Schůzky se plánovaly dlouho dopředu a život plynul pomalejším tempem. Mobilní telefony si tehdy pořizovali jen technologičtí nadšenci. První prototyp přenosného telefonu byl sice představen už v 70. letech, ale tento telefon společnosti Motorola vážil více než jeden kilogram a jeho baterie vydržela pouhých deset minut. V následujících letech se mobilní telefony zmenšovaly a neustále získávaly nové funkce.
Svého velkého comebacku se dočkal i telegraf – prostřednictvím SMS zpráv, kterým dominovaly zkratky (OMG, ASAP, ILY) a smajlíci (:D, ;*, :O, :/). V 90. letech už byly mobilní telefony vybaveny malým displejem, který umožňoval uživatelům psát a přijímat krátké textové zprávy, což byla tehdy revoluční novinka. Displeje těchto telefonů, ačkoliv malé, umožnily poprvé snadné odesílání SMS zpráv. Tato inovace byla přelomová a přispěla k masovému rozšíření SMS komunikace, která se stala nedílnou součástí každodenního života lidí.
Generace Z je ve stresu, když se nemůže připojit na Wi-Fi. Odpojení od online světa v této generaci vyvolává pocit sociální izolace. Sociální sítě jako Instagram nebo TikTok slouží generaci Z nejen k udržování kontaktů a sdílení zážitků, ale také k utváření vlastní identity. Zetka si na sociálních sítích budují svou image, svou osobní značku.
První smartphony, zejména iPhone představený v roce 2007, způsobily revoluci v komunikaci a každodenním chování lidí. S dotykovými obrazovkami, internetovým připojením a množstvím aplikací už mobilní telefony nebyly pouhým nástrojem pro telefonování – proměnily se v osobní počítače. Smartphony umožnily snadné odesílání textových zpráv, fotografi í i videí.
Kromě toho daly lidem nepřetržitý přístup k sociálním sítím, což vedlo k neustálému připojení. Tyto technologické novinky změnily způsob, jak se lidé vzájemně kontaktují, jak spolu komunikují, jak tráví volný čas a jak pracují. Vše se přesouvá do digitálního prostoru a my jsme stále více online a méně offline.
Výuka cizích jazyků v raném věku je tématem, které vzbuzuje zájem rodičů, pedagogů i vědců....
Více zdeKonfrontace nás v různých podobách provázejí prakticky každým dnem. Někdy je to naše vlastní ego,...
Více zdeTen, kdo si představuje manažerskou práci jako popíjení kávy během strategických porad, případně popíjení vína...
Více zdeV roce 2020 byla světová pracovní síla rozdělena na 35 % lidí generace X, 35...
Více zde